Nasz blog

Szukamy inspiracji
inspirujemy innych

employer branding | HR marketing | komunikacja | marka | EVP


Employer branding ważny dla każdego z nas. Prawda czy fałsz?

27 maja 2019 by Anna Macnar0
Po-co-nam-EB_artykul.001-1200x600.jpeg

Czy to, jaką reputacją cieszy się firma, dla której pracujemy, ma dla nas znaczenie? Czy jeśli planujemy zmienić pracę, sprawdzamy opinie na temat potencjalnych pracodawców? Czy chwalimy się tym, gdzie pracujemy? Innymi słowy, czy marka pracodawcy (ang. employer brand) ma – i powinna mieć – dla nas znaczenie? Oczywiście, że tak!

Odpowiedzmy sobie bez zastanawiania się na trzy krótkie pytania. Pomoże nam to zobrazować, jak ważna jest rozpoznawalność marki pracodawcy.

  1. Idziesz do sklepu kupić wodę i sok. Jakie marki wybierasz?
  2. Planujesz zacząć biegać – bez butów ani rusz. Jakiej będą marki?
  3. Planujesz zmienić pracę. Wypisz 10 firm, dla których chciałbyś pracować. Które są w twojej ścisłej czołówce?

Całkiem sprawnie można odpowiedzieć na powyższe pytania, prawda? Okazuje się, że w przypadku wielu produktów czy usług mamy swoje preferencje. Są one subiektywne, ale kto może nam zabronić kupować tylko wodę X albo wybierać buty sportowe marki Y? Każdy marketingowiec marzy o tym, żeby promowany przez niego produkt był właśnie tym, który pierwszy nasuwa się, kiedy myślimy o danej kategorii produktów.

To, czy znamy daną markę, ma dla marketingowców wielkie znaczenie i przyczynia się do zysków firmy. Marki wydają zawrotne sumy na promocję swoich brandów, żeby to właśnie ich produkty znajdowały się na tzw. krótkiej liście (ang. short list) każdego konsumenta.

Rozpoznawalna marka pracodawcy

Nie inaczej sprawa się ma z pracodawcami. Każdy pracodawca marzy o tym, żeby znaleźć się na krótkiej liście firm, dla których chcieliby pracować kandydaci, zwłaszcza z kategorii „top talent”. Te marki, które znalazły się na liście 10, dla których chciałbyś pracować, prawdopodobnie sporo wysiłku włożyły w to, żeby być postrzegane jako pracodawca z wyboru.

Działania firmy mające na celu budowanie silnej marki pracodawcy to właśnie employer branding, o którym w ostatnim czasie mówi się coraz więcej. Działania te odbywają się na dwóch płaszczyznach: zewnętrznej (skierowanej do potencjalnych kandydatów) i wewnętrznej (skierowanej do obecnych pracowników).

W Polsce, według GUS, działa obecnie ok. 2 milionów firm. Ilu organizacji nie wzięliśmy pod uwagę,  bo po ich prostu nie znamy? Rozpoznawalność marki jest pierwszym krokiem do sukcesu. Ci, którzy ją już mają, pokonali pierwsza trudność – przyciągnęli uwagę swoich kandydatów. I tu pojawia się kolejne wyzwanie: co z tą uwagą zrobią dalej?

Budowanie atrakcyjnej marki pracodawcy nigdy dotąd nie było tak ważne. Dbanie o wizerunek pracodawcy, spójny zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy, może być receptą na wyzwania, przed którymi stoją organizacje. Pracodawcy dbający o swój wizerunek słuchają potrzeb zarówno pracowników, jak i kandydatów, i starają się sprostać ich oczekiwaniom.

Marka pracodawcy a kandydat

Znakomita większość kandydatów przed złożeniem aplikacji sprawdza firmę, do której chce aplikować. Aż 73% profesjonalistów uzależnia przystąpienie do rekrutacji od wizerunku pracodawcy, a 72% uważa, że pracodawcy nie znajdują właściwych kandydatów, ponieważ ich reputacja i wizerunek nie są wystarczająco atrakcyjne[1].

Większość z nas chce pracować dla firm, które mają dobre opinie. W myśl zasady, że skoro w pracy spędzamy większą część dnia, może warto, żebyśmy lubili swoje miejsce pracy? Znacznie chętniej pochwalimy się tym, gdzie pracujemy, jeśli będziemy pracować dla pracodawcy o dobrej marce. Ważne jest również, żeby kandydaci i pracodawcy znali swoje wzajemne oczekiwania i preferencje, dzięki czemu przyszła współpraca będzie bardziej satysfakcjonująca i efektywna dla obu stron.

Korzyści z employer brandingu

Czy warto inwestować w employer branding? Oczywiście, że tak! Korzyści płynące z posiadania dobrej marki pracodawcy czerpią nie tylko firmy. W oczywisty sposób zyskują na tym również kandydaci i pracownicy firmy. A kiedy ich potrzeby i oczekiwania zostaną wysłuchane, nie tylko zwiążą się z firmą na dłużej, ale też chętnie będą polecać firmę jako dobre miejsce pracy.

Anna Macnar

O tym, jak employer branding wpływa na poziom energii w organizacji porozmawiamy na konferencji EB Summit 2019, na którą zapraszamy już 5 czerwca 2019 r. do Warszawy! Dla naszych czytelników mamy 20% rabatu z kodem Blog_20

Artykuł ukazał się w dodatku do Forbes EB Book 2019 – pełną wersję EB Booka możesz ściągnąć tu.

[1] Raport „Wymarzone miejsce pracy dla profesjonalisty”, HRM Institute, 2016.