Nasz blog

Szukamy inspiracji
inspirujemy innych

employer branding | HR marketing | komunikacja | marka | EVP


Międzynarodowy krajobraz radości w pracy

11 lipca 2019 by Anna Macnar0
Raport.png

Radość w pracy ma znaczenie. Potwierdzają to już nie tylko opinie doświadczonych analityków rynku pracy, ale i najnowsze wyniki badania opinii przeprowadzonego w 12 krajach (Europa, Rosja i Chiny). Raport Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019, to pierwsze tego typu międzynarodowe zestawienie. Znalazły się w nim opinie  studentów i profesjonalistów (osób z co najmniej rocznym doświadczeniem zawodowym).

Już po raz drugi wspólnie z AmRest zapytaliśmy o radość w pracy. W tym roku do współpracy zaprosiliśmy również Universum i rozszerzyliśmy zakres badania na 12 krajów: Bułgaria, Chiny, Chorwacja, Czechy, Francja, Hiszpania, Niemcy, Polska, Rosja, Rumunia, Serbia, Węgry.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI i trwało od grudnia 2018 do marca 2019 roku. Link do ankiety był skierowany zarówno do studentów jak i profesjonalistów, czyli osób z co najmniej rocznym doświadczeniem zawodowym.

Jakie są najważniejsze wnioski z badania?

Radość w pracy jest bardzo ważna dla młodych kandydatów i dla osób z doświadczeniem zawodowym

Rzadko możemy obserwować taką jednomyślność opinii ankietowanych. Badani prawie ze wszystkich 12 krajów uważają, że radość w pracy jest dla nich bardzo ważna. Wskazało tak niemal 100% ankietowanych (od 93% do 99%). Najniższy odsetek osób deklarujących, że radość w pracy jest bardzo ważna osiągnęła Rosja, gdzie i tak było 85% wskazań pozytywnych.

 

Radość w pracy, albo zmiana pracy

Dlaczego pracodawcy chcący przyciągać dobrych kandydatów i zatrzymywać dobrych pracowników w firmie powinni dbać o radość w pracy? Ponieważ ankietowani w większości krajów deklarują, że gdyby praca przestała im dawać radość, szukali by innej. W sytuacji, gdy walka o kandydatów jest coraz bardziej zacięta, nie warto ryzykować.

Najwięcej osób deklarujących chęć zmiany pracy, jeśli obecna przestałaby im dawać radość, jest w Niemczech (85% wskazań), Czechach (75%), Serbii (74%) i Rumunii (73%). Najmniej osób skłonnych do zmiany pracy jest w Chinach (46% wskazań) i w Rosji (56%). W Polsce zadeklarowało tak 72% badanych.

Radość w pracy niejedno ma imię

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym dla pracowników jest radość w pracy. Co pracownicy mają na uwadze, mówiąc o radości w pracy, a co za tym idzie, na co firma powinna zwracać uwagę i w co inwestować?

Na podstawie wskazań ankietowanych z wszystkich krajów wyłania się pięć najważniejszych skojarzeń z radością w pracy:

  1. Atmosfera, w której mogę się czuć swobodnie i nie boję się wyrażania swoich poglądów.
  2. Praca z ludźmi z poczuciem humoru i wspólne śmianie się z kolegami z pracy.
  3. Pasja do tego co robię. Warto zwrócić uwagę na to, że dla studentów jest to ważniejsze (31% wskazań) niż dla profesjonalistów (24%).
  4. Pozytywny feedback i docenianie ze strony współpracowników i szefa (24% wskazań).
  5. Frajda (radość) z realizacji zadań (18%).

 

Jak widać w ścisłej czołówce nie pojawiają się te skojarzenia, o których często w pierwszej kolejności pracodawcy, jak np. pikniki rodzinne, imprezy dla dzieci pracowników czy przysłowiowe piłkarzyki. Patrząc na wyniki badania łatwo zauważyć, że każdy pracodawca może małymi krokami, bez specjalnych nakładów finansowych, wdrażać zmiany, które spowodują, że jego organizacja będzie dla pracowników radosnym miejscem pracy, w którym będą się lepiej czuli, i do którego będą przychodzili z ochotą.

Korzyści z radości w pracy dla pracodawcy i pracowników

Coraz więcej badań potwierdza, że żaden pracownik nie jest w pracy efektywny przez cały dzień w pracy. Okazuje się, że radość w pracy, oferowana w różnych formach przez pracodawcę, zwiększa naszą efektywność. Paradoksalnie więc, niby pracujemy mniej, poświęcając część czasu na zabawę, a jednak pracodawca otrzymuje więcej.

Korzyści z tworzenia radosnego miejsca pracy są widoczne i dla samych pracowników, i dla organizacji. Jakie są najważniejsze? Radość w pracy może przede wszystkim poprawić relacje międzyludzkie i pracę zespołową (wskazało tak 96% badanych) oraz zmniejszyć stres i napięcia (94%). Dodaje także energii w pracy (92% wskazań), zwiększa efektywność (96%) i kreatywność (86% wskazań). Ankietowani zauważają także, że pracownicy o zdrowym poczuciu humoru dobrze współpracują z innymi (89%).

Korzyści dla pracowników są jednocześnie korzyściami dla pracodawców. Pracownik zadowolony, mający energię do pracy, zrelaksowany, bardziej efektywny i kreatywny, to dlapracodawcy prawdziwy skarb.

Duma z pracy

Aż 71% wszystkich uczestników badania lubi swoją pracę i taki sam odsetek badanych wierzy w cele i plany firmy. Co więcej, 68% ankietowanych deklaruje, że są dumni z firmy, dla której pracują i z jakości produktów czy usług oferowanych przez firmę (72% wskazań). Te deklaracje to dobry prognostyk dla firm, które szukają argumentów i pomysłów na angażowanie pracowników oraz na tworzenie programów wewnętrznych ambasadorów marki pracodawcy.

Zaskakujący jest fakt, że o ile 75% ankietowanych chętnie poleci produkty czy usługi oferowane przez firmę, to już tylko 60% ankietowanych poleci znajomym i rodzinie swoją firmę jako dobre miejsce do pracy. Widać tu przestrzeń do poprawy dla organizacji.

Kierunek na radość w pracy

Tworzenie środowiska pracy, w którym radość jest ważnym elementem, to kierunek, w którym pracodawcy powinni podążać, zwłaszcza w sytuacji, w której w wielu europejskich krajach już brakuje rąk do pracy, a najbliższe lata nie zmienią tego stanu rzeczy, choćby z powodu zmian demograficznych. Warto też dodać, że niemal każdy pracownik chciałby pracować w miejscu, w którym ktoś dba o jego potrzeby i czuje się po prostu dobrze. Więc jeśli taka potrzeba została sformułowana na głos, choćby w takim badaniu, jak Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019, a korzyści z tworzenia radosnych miejsc pracy są obopólne, to żal nie skorzystać i warto już dziś podejmować odpowiednie działania!

Raport

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, co o radości w pracy myślą pracownicy z poszczególnych krajów, a w szczególności, na co zwracają uwagę Polacy, zapraszamy do pobrania bezpłatnego raportu „Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019” ze strony www.funatwork.pl

 

Anna Macnar, CEO HRM Institute