Badania Blog Student Universum Awards
Najbardziej atrakcyjni pracodawcy według studentów 2019

Najbardziej atrakcyjni pracodawcy według studentów 2019

W wielu branżach pracodawcy zmagają się z niedoborem pracowników. Organizacje, które chcą przyciągać najlepszych kandydatów, wiele uwagi poświęcają budowaniu marki pracodawcy i starają się docierać do nich na różne sposoby. Studenci to ważna grupa kandydatów dla wielu firm, dlatego organizacje z uwagą sprawdzają, jak wypadają w oczach studentów i czego ta grupa oczekuje od przyszłych pracodawców.  Wszystko wyjaśniło się 18 czerwca 2019 r. podczas Gali Universum Awards 2019, w czasie której pracodawcom uznanym przez studentów za najbardziej atrakcyjnych zostały wręczone wyróżnienia.

Universum Talent Survey, przeprowadzane przez Universum Global, to największe na świecie tego rodzaju badanie, w którym bierze udział ponad 1,5 miliona studentów i młodych profesjonalistów z ponad 60 krajów. W Polsce, w 2019 roku, w badaniu wzięło udział ponad 18 000 studentów z 71 polskich uczelni. Na podstawie głosów studentów zostały stworzone rankingi Universum Most Attractive Employers Poland 2019, pokazujące najbardziej atrakcyjnych pracodawców dla studentów siedmiu różnych kierunków: biznesowych, inżynieryjnych, informatycznych, medycznych, nauk ścisłych, humanistycznych oraz prawniczych.

W czasie Gali Universum Awards 2019 pracodawcy mogli dowiedzieć się o tym, jakie są globalne trendy employer brandingowe i czego oczekują studenci na całym świecie i czy polscy studenci różnią się od swoich rówieśników z innych krajów. Uczestnicy Gali mogli także dowiedzieć się, w których firmach polscy studenci chcieliby pracować, oraz porównać, jak ich organizacja wygląda na tle innych firm, z którymi konkurują o kandydatów.

Podczas panelu dyskusyjnego przedstawiciele firm z Samsung Electronics Polska, Toyota, Centrum Medycznego Enel-Med oraz Budimex, podzielili się z uczestnikami swoimi doświadczeniami związanymi z rekrutacją i budowaniem marki pracodawcy w swoich firmach.

Co decyduje o wyborze pracodawcy?

Często firmy zastanawiają się, jakie argumenty decydujące o wyborze oferty tego a nie innego pracodawcy, są dla kandydatów najważniejsze. Najważniejsze pięć atrybutów marki pracodawcy, decydujące o atrakcyjności pracodawcy to: wizja przyszłych wysokich zarobków, dobre perspektywy kariery, szkolenia i istniejące w firmie możliwości rozwoju, bezpieczeństwo zatrudnienia oraz szacunek okazywany pracowników. Pierwsze trzy czynniki są tak samo istotne dla studentów kierunków biznesowych, IT jak i inżynieryjnych. Dla przyszłych specjalistów branży IT ważniejszą kwestią niż stabilne zatrudnienie jest przyjazne środowisko pracy oraz szacunek wobec pracowników. Studenci kierunków inżynieryjnych oraz biznesowych bardziej cenią stabilność zatrudnienia, niż innowacyjność firmy, ważnej dla studentów kierunków informatycznych.

Najważniejsze cele zawodowe

Już od kilku lat pierwsza trójka najważniejszych celów zawodowych studentów pozostaje bez zmian. Są to: stabilna bezpieczna praca, możliwość bycia ekspertem w swojej dziedzinie oraz work-life balance. Równie ważnym celem zawodowym jest dla młodych ludzi możliwość bycia przedsiębiorczym, kreatywnym i innowacyjnym. Coraz więcej studentów deklaruje także, że poczucie sensu w pracy i posiadanie wpływu poprzez swoje działania dla dobra ogółu są dla nich ważne w pracy.

Co po studiach?

Najbardziej popularną wśród studentów branżą jest branża media i reklama, w której karierę chciałoby rozpocząć 17% ankietowanych. Niewiele mniej, bo 16% młodych osób, łączy swoją przyszłość zawodową z rozwojem w bankowości, która przez poprzednie lata wiodła prym pierwszeństwa. Trzecia preferowana przez studentów branża, to rozrywka, kultura i rekreacja (14% wskazań), a czwarta, to branża digitalowa i software’owa (13 % wskazań).

Istotna jest również wielkość organizacji – 44% badanych chce pracować w międzynarodowej firmie, 19% ankietowanych wolałoby rozwijać się w mniejszych organizacjach z kapitałem krajowym, coraz więcej studentów planuje natomiast rozpoczęcie własnej działalności, bo około 16%.

Gdzie szukać studentów?

Wydawać by się mogło, że komunikowanie się online jest naturalnym środowiskiem pokolenia Z. To nie ulega wątpliwości, jednak coraz więcej młodych ludzi zabiega także o bezpośrednie spotkania z pracodawcami, aby móc samemu zweryfikować, czy wiedza zgromadzona o firmie będzie spójna z tym, czego dowiedzą się podczas rozmowy. Studenci szukają informacji o pracodawcy średnio w pięciu różnych kanałach. Gdzie najczęściej? 95% studentów weryfikuje informacje w sieci, 69% ankietowanych szuka możliwości bezpośredniego spotkania pracodawcy, a 59% ankietowanych korzysta ze źródeł drukowanych.

Preferowana wysokość wynagrodzenia

Oczekiwania odnośnie wynagrodzenia zaraz po studiach różnią się, nie tylko w zależności od kierunków studiów badanych, ale też ze względu na płeć i pokolenie. Mężczyźni chcieliby zarabiać średnio 4883 zł. Nieco mniejsze oczekiwania mają kobiety ­- 3965 zł. W obu przypadkach widoczny jest wzrost oczekiwań płacowych w porównaniu z poprzednimi latami, choć wciąż kobiety mają niższe oczekiwania finansowe niż mężczyźni, a ten stan rzeczy nie zmienia się od lat.

Najbardziej atrakcyjni pracodawcy w Polsce w rankingu Universum 2019

Najlepsi pracodawcy zostali wybrani w siedmiu kategoriach: Biznes, Inżynieria, IT, Nauki ścisłe, Zdrowie / Medycyna, Prawo, Nauki humanistyczne / Edukacja / Sztuka.

W TOP10 w rankingach poszczególnych kategorii znaleźli się:

Ranking Biznes/ Commerce

  1. Google
  2. Microsoft
  3. Polskie Linie Lotnicze LOT
  4. NBP Narodowy Bank Polski
  5. TVN
  6. Volkswagen Group
  7. PKO Bank Polski
  8. Rolls-Royce
  9. Adidas
  10. Volvo Group

Ranking Inżynieria

  1. Google
  2. Volkswagen Group
  3. Budimex
  4. Rolls-Royce
  5. Volvo Group
  6. Toyota
  7. Microsoft
  8. IKEA
  9. Polskie Linie Lotnicze LOT
  10. Grupa Skanska

Ranking IT

  1. Google
  2. Microsoft
  3. Intel
  4. Ubisoft
  5. Samsung Electronics Polska
  6. IBM Polska
  7. Grupa Kapitałowa CD PROJEKT RED
  8. Sony Polska
  9. Oracle
  10. Techland

Ranking Nauki Ścisłe

  1. Polpharma
  2. Google
  3. L’Oréal Polska
  4. Dr Irena Eris
  5. Ziaja Polska
  6. Bayer
  7. Microsoft
  8. Nivea Polska
  9. Nestlé Polska
  10. Wedel 

Ranking Nauki humanistyczne / Sztuka / Edukacja

  1. Google
  2. TVN
  3. Polskie Linie Lotnicze LOT
  4. Microsoft
  5. Grupa Empik
  6. IKEA
  7. Polskie Radio
  8. Adidas
  9. L’Oréal Polska
  10. Telewizja Polska 

Ranking Prawo

  1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  2. Kancelaria Wardyński i Wspólnicy
  3. Google
  4. Microsoft
  5. Polskie Linie Lotnicze LOT
  6. TVN
  7. PKO Bank Polski
  8. Deloitte
  9. Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
  10. Kochański & Partners (wcześniej Kochański Zięba & Partners) 

Ranking Zdrowie / Medycyna

  1. Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie
  2. Ministerstwo Zdrowia
  3. Centrum Medyczne ENEL-MED
  4. Grupa Lux Med
  5. Medicover
  6. Centrum Medycyny Sportowej
  7. Dr Irena Eris
  8. Bayer
  9. Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”
  10. EMC Instytut Medyczny

Informacje na temat rankingu Universum Most Attractive Employers Poland 2019 znajdują się na stronie: https://universumglobal.com/rankings/poland/

UNIVERSUM to Globalny Lider Employer Brandingu. Przeprowadza największe na świecie badanie dotyczące oczekiwań studentów dotyczących kariery – Universum Talent Survey. Zaufany partner dla ponad 1200 klientów i 1500 uniwersytetów na całym świecie, w tym wielu firm z listy Fortune 500 i instytucji akademickich o międzynarodowej renomie. Pomaga pracodawcom zrozumieć, przyciągnąć i zatrzymać obecnych i przyszłych idealnych pracowników, wykorzystujących doświadczenie, wiedzę i usługi w zakresie badań, doradztwa strategicznego i rozwiązań w zakresie komunikacji. Na polskim rynku Universum reprezentowane jest przez HRM Institute.

HRM Institute posiada bogate doświadczenie w kształtowaniu wizerunku pracodawcy zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Gwarantujemy profesjonalne wsparcie w pozyskiwaniu kandydatów do firmy, a  także budowaniu lojalności pracowników. Łączymy wiedzę z zakresu badań, doradztwa, szkoleń i narzędzi (wdrażanie działań) w kształtowaniu marki pracodawcy. Oferujemy kompleksowe usługi: od badania rynku i przygotowania strategii, przez wdrożenie, aż po produkcję wybranych materiałów. Od wielu lat współpracujemy z wiodącymi pracodawcami w Polsce w zakresie projektów badawczych (wewnętrznych i zewnętrznych), strategii EB i działań komunikacyjnych. Dzielimy się wiedzą w czasie konferencji i warsztatów. www.hrminstitute.pl

Zapraszamy do kontaktu:

Anna Macnar, CEO HRM Institute, anna.macnar@hrminstitute.pl | tel. +48 500 041 562

Marta Machnik, Specjalista ds.projektów EB, marta.machnik@hrminstitute.pl | tel. +48 574 146 000