EB Book EB Book 2019 Employer Branding Profesjonalista
Profesjonalisto, czym Cię skusić?

Profesjonalisto, czym Cię skusić?

Masz już doświadczenie zawodowe i umiejętności pożądane przez pracodawców. Wiesz też, że sytuacja na rynku pracy jest korzystna dla pracowników, szczególnie tych z doświadczeniem zawodowym. Jeśli zastanawiasz się nad zmianą pracy, to być może jest to najlepszy na to moment. Co musiałby zaproponować ci pracodawca, żebyś rozważył jego propozycję? Zobacz, co na ten temat sądzą profesjonaliści, biorący udział w badaniu Wymarzone miejsce pracy dla profesjonalisty.

Wśród pracodawców trwa walka o najlepszych kandydatów, a 81% polskich pracodawców przyznaje, że profesjonaliści, z mniejszym lub większym doświadczeniem zawodowym, są dla nich kluczowi 1. Nic więc dziwnego, że kuszą profesjonalistów dodatkowymi świadczeniami pozapłacowymi oraz obiecują wyższe niż obecnie wynagrodzenia. W najlepszej sytuacji są specjaliści z branży IT, inżynierowie, finansiści czy doświadczeni handlowcy, którzy mogą przebierać w ofertach pracy.

Wymagający profesjonalista

Z drugiej strony profesjonaliści to najtrudniejsza do zrekrutowania grupa kandydatów. Wiesz przecież jak to jest: dobrą pracę i tak już masz, szef może mógłby być lepszy, ale z tym da się wytrzymać, a koledzy są całkiem w porządku. Co zatem mogłoby cię, profesjonalisto, skłonić do pozostania na dłużej w firmie lub zachęcić do zmiany pracy? Czy to, czym starają się zachęcić cię pracodawcy, jest tym, na czym ci naprawdę zależy? Odpowiedzi na te pytania udzielili uczestnicy badania Wymarzone miejsce pracy dla profesjonalisty2, które przeprowadziliśmy na przełomie 2017 i 2018 roku.

53%

profesjonalistów nie spotkało
jeszcze idealnego pracodawcy

Potrzeba nowych wyzwań

Profesjonalista zwykle ma już pracę i niekoniecznie ma ochotę ją zmieniać. Niemniej 47% osób biorących udział w badaniu deklaruje, że aktywnie szuka pracy. Co ciekawe, procent osób aktywnie szukających pracy zwiększa się wraz z posiadanym doświadczeniem zawodowym – deklaruje tak 39% osób ze stażem od 1 roku do 10 lat, 48% ze stażem od 10 do 20 lat oraz aż 58% osób, których staż zawodowy jest dłuższy niż 20 lat. Warto dodać, że aż 95% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że szuka pracy, którą będzie lubić i w której będzie się rozwijać zawodowo. To wyraźny sygnał dla pracodawców, że powinni stawiać nowe wyzwania przed pracownikami z doświadczeniem zawodowym, jeśli chcą ich u siebie zatrzymać.

Profesjonalista chce się rozwijać

Wyniki badania wyraźnie pokazują, że możliwość rozwoju zawodowego jest tym, co najbardziej przyciąga do pracy profesjonalistów, a jej brak może zdecydować o odejściu z pracy. Uczestnicy badania za najważniejszy powód rozstania z poprzednim pracodawcą uznali właśnie brak możliwości rozwoju. Z kolei aż 95% badanych stwierdziło, że chce być ekspertami w swojej dziedzinie, a 93% osób wskazuje, że chce się stale rozwijać zawodowo.

Zapytani o najatrakcyjniejsze benefity, na pierwszym miejscu wymieniają szkolenia zawodowe, a na drugim – dopłaty do nauki (np. studia podyplomowe, MBA, egzaminy zawodowe), szkolenia językowe oraz możliwość pracy zdalnej. Warte podkreślenia jest również to, że benefity związane z rozwojem są najważniejsze dla profesjonalistów niezależnie od posiadanego stażu zawodowego.

Lojalny i odpowiedzialny pracownik

Profesjonaliści deklarują, że chcą się związać z firmą na dłużej, z czym zgodziło się aż 89% badanych. Taką deklarację składają zarówno osoby z dłuższym, jak i z krótszym stażem pracy. Nie interesują ich również tymczasowe rozwiązania i oczekują od pracodawcy stabilności zatrudnienia i umowy o pracę (85% wskazań). Chcieliby również, żeby w ich pracy nie było głupich zasad (82%).

To, co ważne dla osób z doświadczeniem zawodowym, to możliwość wpływu na działalność firmy. 89% respondentów chce być informowanych o tym, co się dzieje w firmie, a także chce uczestniczyć w kształtowaniu sukcesu firmy (89%). Dla profesjonalistów ważnym atrybutem jest również sukces rynkowy pracodawcy – zwraca na to uwagę aż 90% profesjonalistów.

Dobra atmosfera w cenie

Najważniejszym atrybutem wymarzonego pracodawcy jest przyjazna atmosfera w zespole. Uznało tak 96% biorących udział w badaniu. Nie ma w tym niczego dziwnego, bo przecież wszyscy chcemy czuć się dobrze w miejscu pracy, a praca z ludźmi, z którymi się dogadujemy, jest niewątpliwie bardziej efektywna niż w atmosferze niezdrowej rywalizacji. 70% respondentów ocenia dobrze lub bardzo dobrze atmosferę panującą w obecnym miejscu pracy.

96%

profesjonalistów chce, żeby praca dawała im
przyjemność i energię

Pieniądze są ważne

Zarobki to drugi najważniejszy atrybut wymarzonego pracodawcy. 95% profesjonalistów uważa, że pracodawca dbający o rozwój karier pracowników powinien oferować dobre wynagrodzenie. Atrakcyjne zarobki również wymieniane są jako najważniejsza przyczyna związania się z obecnym pracodawcą. Jeśli dodać do tego, że są na pierwszym miejscu wśród czynników motywujących do pracy, to nie ulega wątpliwości, że pracodawcy powinni pochylić się uważnie nad tym tematem.

Docenianie motywuje

Pracownik, który zarabia pieniądze dające mu możliwość funkcjonowania na satysfakcjonującym go poziomie, potrzebuje innych bodźców, żeby zostać w firmie. Nic więc dziwnego, że docenianie jest atrybutem tak samo cenionym jak atrakcyjne wynagrodzenie. Lubimy wiedzieć, że nasze wysiłki są dostrzegane, a pracodawca i współpracownicy doceniają naszą pracę.

Brak szacunku i dbałości o pracownika oraz niedocenianie w pracy są jednymi z najczęstszych przyczyn rezygnacji ze współpracy z pracodawcą (drugie i piąte miejsce). Docenianie jest również wymieniane na trzecim miejscu wśród motywatorów do pracy. Niepokojące dla pracodawców powinno być to, że tylko 53% profesjonalistów czuje się docenianych przez przełożonych.

91%

profesjonalistów chce, żeby
ich praca miała znaczenie

 

Zadowolenie z pracy

Najbardziej pożądaną sytuacją dla pracodawców jest ta, kiedy pracownicy są ambasadorami marki pracodawcy. Zwłaszcza, że dla profesjonalistów pracownicy firmy znajdują się na pierwszym miejscu wiarygodnych źródeł informacji o pracodawcach. Warto dodać, że pracownicy HR i kierownictwo firmy znaleźli się dopiero na szóstym i siódmym miejscu w tym zestawieniu.

74%

profesjonalistów przystąpienie do rekrutacji
uzależnia od wizerunku pracodawcy

 

Tymczasem niewiele ponad połowa uczestników badania poleciłaby swojego pracodawcę innym i uważa się za ambasadorów marki swojego pracodawcy. Również tylko 51% profesjonalistów deklaruje, że ich praca kojarzy im się pozytywnie, a 48% czuje się ważną częścią firmy. Widać wyraźnie, że pracodawcy powinni więcej uwagi poświęcić działaniom wewnętrznym, a nie ograniczać się tylko do działań na zewnątrz firmy.

Julia Bojanowska

[1] Na podstawie raportu Employer Branding w Polsce 2018, autorstwa HRM Institute.

[2] Jeśli nie zostało zaznaczone inaczej, wyniki przytoczone w artykule pochodzą z tego badania.

 

 

Artykuł ukazał się w dodatku do miesięcznika Forbes EB Book 2019. 

Wszystkie edycje EB Book popierzesz stąd