Nasz blog

Szukamy inspiracji
inspirujemy innych

employer branding | HR marketing | komunikacja | marka | EVP


Profesjonalisto, czym cię skusić?

8 sierpnia 2019 by Julia Bojanowska0
waz_blog.001.jpeg

Masz już doświadczenie zawodowe i umiejętności pożądane przez pracodawców. Wiesz też, że sytuacja na rynku pracy jest korzystna dla pracowników, szczególnie tych z doświadczeniem zawodowym. Jeśli zastanawiasz się nad zmianą pracy, to być może jest to najlepszy na to moment. Co musiałby zaproponować ci pracodawca, żebyś rozważył jego propozycję? Zobacz, co na ten temat sądzą profesjonaliści biorący udział w badaniu „Wymarzone miejsce pracy dla profesjonalisty”.         

Wśród pracodawców trwa walka o najlepszych kandydatów, a 81% polskich pracodawców przyznaje, że profesjonaliści, z mniejszym lub większym doświadczeniem zawodowym, są dla nich kluczowi[1]. Nic więc dziwnego, że pracodawcy kuszą profesjonalistów dodatkowymi świadczeniami pozapłacowymi oraz obiecują wyższe niż obecnie wynagrodzenia. W najlepszej sytuacji są specjaliści z branży IT, inżynierowie, finansiści czy doświadczeni handlowcy, którzy mogą przebierać w ofertach pracy.

Z drugiej strony profesjonaliści to najtrudniejsza do zrekrutowania grupa kandydatów. Wiesz przecież jak to jest: dobrą pracę i tak już masz, szef może mógłby być lepszy, ale z tym da się wytrzymać, a koledzy są całkiem w porządku. Co zatem mogłoby cię, profesjonalisto, skłonić do pozostania na dłużej w firmie lub zachęcić do zmiany pracy? Czy to, czym starają się zachęcić cię pracodawcy, jest tym, na czym ci naprawdę zależy? Odpowiedzi na te pytania udzielili uczestnicy badania „Wymarzone miejsce pracy dla profesjonalisty”, które przeprowadziliśmy na przełomie 2017 i 2018 roku[2].

Potrzeba nowych wyzwań

Profesjonalista zwykle ma już pracę i – jak już zostało powiedziane – niekoniecznie ma ochotę ją zmieniać. Niemniej 47% osób biorących udział w badaniu deklaruje, że aktywnie szuka pracy. Co ciekawe, procent osób aktywne szukających pracy zwiększa się wraz z posiadanym doświadczeniem zawodowym – deklaruje tak 39% osób ze stażem od 1 roku do 10 lat, 48% ze stażem od 10 do 20 lat oraz aż 58% osób, których staż zawodowy jest dłuższy niż 20 lat.

To z pewnością oznacza, że profesjonaliści potrzebują nowych wyzwań zawodowych, których nie mają już w obecnym miejscu pracy. Warto dodać, że aż 95% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że szuka pracy, którą będzie lubić i w której będzie się rozwijać zawodowo. To wyraźny sygnał dla pracodawców, że powinni stawiać nowe wyzwania przed pracownikami z doświadczeniem zawodowym, jeśli chcą ich u siebie zatrzymać.

Profesjonalista chce się rozwijać

Wyniki badania wyraźnie pokazują, że możliwość rozwoju zawodowego jest tym, co najbardziej przyciąga do pracy profesjonalistów, a jego brak może zdecydować o odejściu z pracy. Uczestnicy badania za najważniejszy powód rozstania z poprzednim pracodawcą uznali właśnie brak możliwości rozwoju. Z kolei aż 95% badanych stwierdziło, że chce być ekspertami w swojej dziedzinie, a 93% osób wskazuje, że chce się stale rozwijać zawodowo.

Zapytaliśmy profesjonalistów o to, jakie benefity uznają za najatrakcyjniejsze, i również w tym przypadku widać, że rozwój jest dla nich kluczowy. Na pierwszym miejscu wśród najatrakcyjniejszych benefitów profesjonaliści wymieniają szkolenia zawodowe, a na drugim – dopłaty do nauki (np. studia podyplomowe, MBA, egzaminy zawodowe), szkolenia językowe oraz możliwość pracy zdalnej. Warte podkreślenia jest również to, że benefity związane z rozwojem są najważniejsze dla profesjonalistów niezależnie od posiadanego stażu zawodowego.

 Lojalny i odpowiedzialny pracownik

Profesjonaliści deklarują, że chcą się związać z firmą na dłużej, z czym zgodziło się aż 89% badanych. Taką deklarację składają zarówno osoby z dłuższym, jak i z krótszym stażem pracy. Nie interesują ich również tymczasowe rozwiązania i oczekują od pracodawcy stabilności zatrudnienia i umowy o pracę (85% wskazań). Chcieliby również, żeby w ich pracy nie było głupich zasad (82%).

To, co ważne dla osób z doświadczeniem zawodowym, to możliwość wpływu na działalność firmy. 89% respondentów chce być informowanych o tym, co się dzieje w firmie, a także chce uczestniczyć w kształtowaniu sukcesu firmy (89%). Dla profesjonalistów ważnym atrybutem jest również sukces rynkowy pracodawcy – zwraca na to uwagę aż 90% profesjonalistów.

Dobra atmosfera i docenianie w cenie

Najważniejszym atrybutem wymarzonego pracodawcy jest przyjazna atmosfera w zespole. Uznało tak 96% biorących udział w badaniu. Niema w tym niczego dziwnego, bo przecież wszyscy chcemy czuć się dobrze w miejscu pracy, a praca z ludźmi, z którymi się dogadujemy, jest niewątpliwie bardziej efektywna niż w atmosferze niezdrowej rywalizacji. 70% respondentów ocenia dobrze lub bardzo dobrze atmosferę panującą w obecnym miejscu pracy.

Zarobki to drugi najważniejszy atrybut wymarzonego pracodawcy. 95% profesjonalistów uważa, że pracodawca dbający o rozwój karier pracowników powinien oferować dobre wynagrodzenie. Atrakcyjne zarobki również wymieniane są jako najważniejsza przyczyna związania się z obecnym pracodawcą. Jeśli dodać do tego, że są na pierwszym miejscu wśród czynników motywujących do pracy, to nie ulega wątpliwości, że pracodawcy powinni pochylić się uważnie nad tym tematem.

Pracownik, który zarabia pieniądze dające mu możliwość funkcjonowania na satysfakcjonującym go poziomie, potrzebuje innych bodźców, żeby zostać w firmie. Nic więc dziwnego, że docenianie jest atrybutem tak samo cenionym jak atrakcyjne wynagrodzenie. Lubimy wiedzieć, że nasze wysiłki są dostrzegane, a pracodawca i współpracownicy doceniają naszą pracę.

O tym, jakie to ważne, świadczy to, że wśród najważniejszych przyczyn rezygnacji ze współpracy z poprzednim pracodawcą znalazły się brak szacunku i dbałości o pracownika oraz niedocenianie w pracy (odpowiednio na drugim i piątym miejscu). Docenianie jest również wymieniane na trzecim miejscu wśród motywatorów do pracy. Niepokojące dla pracodawców może być jednak to, że tylko 53% profesjonalistów czuje się docenianych przez przełożonych.

Zadowolenie z pracy

Najbardziej pożądaną sytuacją dla pracodawców jest ta, kiedy pracownicy są ambasadorami marki pracodawcy. Zwłaszcza że dla profesjonalistów pracownicy firmy znajdują się na pierwszym miejscu wiarygodnych źródeł informacji o pracodawcach. Warto dodać, że pracownicy HR i kierownictwo firmy znaleźli się dopiero na szóstym i siódmym miejscu w tym zestawieniu.

Tymczasem niewiele ponad połowa uczestników badania poleciłaby swojego pracodawcę innym i uważa się za ambasadorów marki swojego pracodawcy. Również tylko 51% profesjonalistów deklaruje, że ich praca kojarzy im się pozytywnie, a 48% czuje się ważną częścią firmy. Widać wyraźnie, że pracodawcy powinni więcej uwagi poświęcić działaniom wewnętrznym, a nie ograniczać się tylko do działań na zewnątrz firmy.

Julia Bojanowska

 

[1] Na podstawie raportu Employer Branding w Polsce 2018, autorstwa HRM Institute.

[2] Jeśli nie zostało zaznaczone inaczej, wyniki przytoczone w artykule pochodzą z tego badania.

 

Artykuł ukazał się w dodatku do miesięcznika Forbes EB Book 2019. 

Pobierz pełną wersję publikacji