Nasz blog

Szukamy inspiracji
inspirujemy innych

employer branding | HR marketing | komunikacja | marka | EVP


Studenci wybrali najbardziej atrakcyjnych pracodawców

19 września 2018 by Julia Bojanowska0
DSC2763-1200x900.jpg

Universum Polish Most Attractive Employers  2018

Pracodawcy walczą o uwagę przyszłych kandydatów na różne sposoby. Którym pracodawcom się to udaje i zasługują na uznanie w oczach studentów? Jakie mają oczekiwania studenci wobec potencjalnych pracodawców? Ile chcieliby zarabiać w przyszłości? Odpowiedzi na te i inne pytania poznaliśmy 18 września 2018 r. podczas Gali Universum Awards 2018, w czasie której pracodawcom uznanym przez studentów za najlepszych zostały wręczone wyróżnienia.

Badanie Universum Talent Survey to największe na świecie tego rodzaju przedsięwzięcie, w którym bierze udział ponad 1,5 miliona studentów i młodych profesjonalistów z ponad 60 krajów. W Polsce w tegorocznej edycji badania udział wzięło ponad 17,5 tysiąca studentów z 71 polskich uczelni wyższych, studiujących na 112 kierunkach.

W rankingu Universum Polish Most Attractive Employers 2018 prezentowane są wyniki studentów kierunków biznesowych, inżynieryjnych, informatycznych, medycznych, nauk ścisłych, humanistycznych oraz prawniczych.

W czasie Gali Universum Awards 2018 pracodawcy mogli się dowiedzieć, którzy z nich zostali przez studentów uznani za najbardziej atrakcyjnych oraz poznać polskie i globalne trendy wynikające z badania. Podczas panelu dyskusyjnego przedstawiciele TVN, Deloitte, IKEA i Grupy Lux Med podzielili się z uczestnikami swoimi doświadczeniami związanymi z rekrutacją i budowaniem marki pracodawcy.

Co decyduje o wyborze pracodawcy?

Studenci wśród najważniejszych czynników decydujących o wyborze pracodawcy wskazali: przyszłe wysokie zarobki (74% wskazań), dobre perspektywy kariery (67%), szkolenia i możliwości rozwoju (60%), bezpieczeństwo zatrudnienia (57%) oraz szacunek dla pracowników (55%). Co ciekawe, pierwsze dwa czynniki są takie same dla studentów wszystkich kierunków, natomiast dla przyszłych prawników ważniejsze jest bezpieczeństwo zatrudnienia niż możliwości rozwoju – wskazane na trzecim miejscu przez studentów kierunków biznesowych, IT i inżynieryjnych.

Nie będzie również zaskoczeniem, że prestiż jakim się cieszy potencjalny pracodawca ma znaczenie dla przyszłych prawników (5. miejsce wśród najważniejszych czynników), natomiast nie jest tak istotny dla studentów pozostałych kierunków. Z kolei na innowacyjność firmy zwracają uwagę studenci kierunków inżynieryjnych (5. miejsce) i informatycznych (6. miejsce).

Stabilność zatrudnienia w cenie

Mimo zmieniającej się sytuacji na rynku pracy, pierwsza piątka celów zawodowych ważnych dla studentów pozostaje bez zmian. Coraz więcej mówi się o rynku pracownika i wydawać by się mogło, że sprzyja to częstym zmianom w pracy, a jednak niemal 60% badanych wskazuje, że ich najważniejszym celem zawodowym jest posiadanie stabilnej i bezpiecznej pracy. Na drugim miejscu znalazł się work life balance – studenci nie chcą już żyć tylko pracą, ale chcą mieć czas na swoje pasje, przyjaciół i rodzinę. Około 55% studentów kierunków inżynieryjnych i informatycznych chce zostać ekspertami w swojej branży (mniej ważne jest to dla studentów kierunków biznesowych – 44% wskazań).

Młodzi ludzie chcieliby być przedsiębiorczy, kreatywni i innowacyjni, na co wskazała około jedna trzecia badanych. Znacznie mniej osób planuje zostać liderem w organizacji lub zarządzać ludźmi – najwięcej przyszłych liderów można szukać wśród studentów kierunków biznesowych (30% badanych), nieco mniej ich znajdziemy wśród studentów kierunków inżynieryjnych (19%) i IT (14%).

Plany na przyszłość

Co chcieliby robić studenci po skończeniu swoich studiów? Ponad 1/3 badanych chce pracować w międzynarodowej firmie lub organizacji. Dalszą chęć kształcenia zadeklarowało ponad 20% studentów – przy czym najmniej chętni do dalszego kształcenia są studenci kierunków informatycznych (20%), a studenci kierunków biznesowych wykazują największe zainteresowanie dalszymi studiami. Nieco mniejsza ilość studentów chce pracować dla mniejszych organizacji z kapitałem krajowym – takich pracodawców wybrałoby 20% studentów kierunków informatycznych i tylko 13% studentów kierunków biznesowych. Około 10% badanych planuje rozpoczęcie własnej działalności (tu znowu największą aktywność w tym temacie wykazują studenci kierunków biznesowych – 12%).

Korporacja czy mała firma?

Dla niektórych zaskoczeniem może być, że studenci najchętniej podjęli by pracę w organizacji średniej wielkości (100-499 pracowników) – taki wybór najczęściej deklarowali studenci kierunków IT (33%), a nieco rzadziej – kierunków biznesowych (28%). Drugim typem pracodawców, najchętniej wskazywanych przez studentów, są małe przedsiębiorstwa, zatrudniające 10-99 pracowników – zadeklarowało tak ponad 25% studentów. Chęć pracy u dużych (500-1000 zatrudnionych) i największych (ponad 1000 pracowników) deklaruje po około 20% badanych.

W jakie kanały komunikacji warto inwestować?

Studenci szukają informacji o pracodawcach w różnych kanałach – przy czym warto podkreślić, że nie są to tylko kanały online, ale ważne są dla nich także bezpośrednie spotkania z pracodawcami czy informacje w formie drukowanej.

Wg samych studentów pracodawcy powinni zainwestować przede wszystkim w działania w mediach społecznościowych – uważa tak aż 40% respondentów. Na drugim miejscu znalazły się targi kariery (36%), a trzecie miejsce przypada spotkaniom z pracodawcami na uczelniach (32%). Studenci chcą również spotykać pracodawców na internetowych targach kariery (26%). 21% badanych uważa, że pracodawcy powinni zainwestować w reklamy telewizyjne, co niewątpliwie jest dość drogą formą reklamy, ale warto zauważyć, że tyle samo osób wskazuje na szkolenia organizowane przez pracodawców, na co może pozwolić sobie znacznie więcej organizacji.

Oczekiwane zarobki – realne czy nie?

Widełki oczekiwanego pierwszego wynagrodzenia są dość szerokie – oczekiwania płacowe różnią się nie tylko w zależności od kierunków studiów badanych, ale oczywiście również ze względu na płeć.

Nie będzie zaskoczeniem, że najwyższych płac oczekują studenci kierunków informatycznych – chcieliby zarabiać średnio 4291 zł (kobiety – 3878 zł, mężczyźni – 4489 zł). Nieco mniejsze oczekiwania mają studenci kierunków inżynieryjnych – średnio 4 130 zł, przy czym tu mamy mniejszą rozbieżność w oczekiwaniach kobiet i mężczyzn (odpowiednio: 3953 zł i 4337 zł). Studenci kierunków biznesowych oczekują wynagrodzeń na poziomie 3 846 zł (kobiety 3697 zł, mężczyźni 4252 zł).

Rankingi najlepszych pracodawców

Najlepsi pracodawcy zostali wybrani w siedmiu kategoriach: Biznes, Inżynieria, IT, Nauki ścisłe, Zdrowie / Medycyna, Prawo, Nauki humanistyczne / Edukacja / Sztuka.

W TOP10 poszczególnych kategorii znaleźli się:

Ranking Biznes

  1. Google
  2. NBP Narodowy Bank Polski
  3. Microsoft
  4. Audi (Volkswagen Group Polska)
  5. PKO Bank Polski
  6. Deloitte
  7. Polskie Linie Lotnicze LOT
  8. TVN
  9. L’Oréal Polska
  10. EY (Ernst & Young
Pobierz pełny ranking Biznes

Ranking Inżynieria

  1. Audi (Volkswagen Group Polska)
  2. Budimex
  3. Google
  4. Skanska Grupa
  5. Volkswagen Group
  6. Microsoft
  7. Volvo Group
  8. Rolls-Royce
  9. PGE (Polska Grupa Energetyczna)
  10. Polskie Linie Lotnicze LOT
Pobierz pełny ranking Inżynieria

Ranking IT

  1. Google
  2. Microsoft
  3. Intel
  4. Ubisoft
  5. IBM Polska
  6. Samsung Electronics Polska
  7. Oracle
  8. Grupa Kapitałowa CD PROJEKT
  9. Audi (Volkswagen Group Polska)
  10. Nokia
Pobierz pełny ranking IT

Ranking Nauki Ścisłe

  1. Polpharma
  2. Google
  3. Dr Irena Eris
  4. Bayer
  5. Ziaja Polska
  6. L’Oréal Polska
  7. Microsoft
  8. Nestlé Polska
  9. Grupa Azoty
  10. IMGW Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
Pobierz pełny ranking Nauki Ścisłe

Ranking Zdrowie / Medycyna

  1. Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie
  2. Ministerstwo Zdrowia
  3. Grupa Lux Med
  4. Centrum Medyczne ENEL-MED
  5. Centrum Medycyny Sportowej
  6. Medicover
  7. Polpharma
  8. Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”
  9. Dr Irena Eris
  10. Bayer
Pobierz pełny ranking Zdrowie / Medycyna

Ranking Nauki humanistyczne / Sztuka / Edukacja

  1. Google
  2. TVN
  3. Polskie Linie Lotnicze LOT
  4. Grupa Empik
  5. Microsoft
  6. Polskie Radio
  7. Telewizja Polska
  8. IKEA
  9. Telewizja Polsat
  10. L’Oréal Polska
Pobierz pełny ranking Nauki Humanistyczne

Ranking Prawo

  1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  2. Google
  3. Deloitte
  4. Polskie Linie Lotnicze LOT
  5. Microsoft
  6. Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
  7. PKO Bank Polski
  8. EY (Ernst&Young)
  9. TVN
  10. Domański Zakrzewski Palinka
 Pobierz pełny ranking

Zapraszamy do galerii zdjęć

_DSC2766
_DSC2781
_DSC2783
_DSC2794
_DSC2805
_DSC2808
_DSC2809
_DSC2812
_DSC2820
_DSC2841
_DSC2853
Panel6
Panel8
Panel12
Panel14
Panel17
Panel20
Panel23
Panel26

 

UNIVERSUM to Globalny Lider Employer Brandingu. Przeprowadza największe na świecie badanie dotyczące oczekiwań studentów dotyczących kariery – Universum Talent Survey. Zaufany partner dla ponad 1200 klientów i 1500 uniwersytetów na całym świecie, w tym wielu firm z listy Fortune 500 i instytucji akademickich o międzynarodowej renomie. Pomaga pracodawcom zrozumieć, przyciągnąć i zatrzymać obecnych i przyszłych idealnych pracowników, wykorzystujących doświadczenie, wiedzę i usługi w zakresie badań, doradztwa strategicznego i rozwiązań w zakresie komunikacji.

Na polskim rynku Universum reprezentowane jest przez HRM Institute

HRM Institute posiada bogate doświadczenie w kształtowaniu wizerunku pracodawcy zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Gwarantujemy profesjonalne wsparcie w pozyskiwaniu kandydatów do firmy, a  także budowaniu lojalności pracowników. Łączymy wiedzę z zakresu badań, doradztwa, szkoleń i narzędzi (wdrażanie działań) w kształtowaniu marki pracodawcy. Oferujemy kompleksowe usługi: od badania rynku i przygotowania strategii, przez wdrożenie, aż po produkcję wybranych materiałów. Od wielu lat współpracujemy z wiodącymi pracodawcami w Polsce w zakresie projektów badawczych (wewnętrznych i zewnętrznych), strategii EB i działań komunikacyjnych. Dzielimy się wiedzą w czasie konferencji i warsztatów. www.hrminstitute.pl

 

Zapraszamy do kontaktu:

Anna Macnar, CEO HRM Institute, anna.macnar@hrminstitute.pl | tel. +48 500 041 562

Julia Bojanowska, PR HRM Institute, Julia.bojanowska@hrminstitute.pl | tel. +48 535 140 135