Nasz blog

Szukamy inspiracji
inspirujemy innych

employer branding | HR marketing | komunikacja | marka | EVP


Trendy employer brandingowe 2018 – część druga

29 grudnia 2017 by Anna Macnar0
Trendy_EB_2018-1200x484.png

Jakie czynniki będą miały wpływ na organizacje w nadchodzącym 2018 roku? Co powinno być ważne dla firm, które chcą rozwijać się dynamicznie i zgodnie z założonymi biznesowymi planami? Na jakie elementy kształtowania marki pracodawcy należy zwrócić uwagę przy tworzeniu strategii i kampanii employer brandingowych?

O trzech trendach, które będą miały wpływ na komunikację employer brandingową pisałam 21 grudnia. Zapraszam do lektury na naszym blogu. Trzy przedstawione trendy nawiązywały do komunikacji marki pracodawcy.

TREND 1: Employer branding H2H (Human2Human), czyli pokazanie ludzkiej i emocjonalnej twarzy firmy.

TREND 2: Bez strategii komunikacji marki, employer branding będzie ubogi i … drogi.

TREND 3: Content employer branding, storytelling oraz social media, czyli dwustronny i jakościowy dialog pracodawców z kandydatami.

Warto jednak wrócić do fundamentów employer brandingu w organizacjach i powiedzieć o funkcji EB w firmach, mając nadzieję, że te obszary będą wzmacniane.

TREND 4: Employer branding pełniący strategiczną funkcję w firmie.

Miejmy nadzieję, że czasy, w których employer brandingiem w firmach zajmowali się głównie praktykanci odeszły już do lamusa. Na wizerunek marki pracodawcy składają się wszystkie obszary: kultura organizacji, wartości firmowe, jej wizja i misja, strategie przyciągania kandydatów, proces onbordingu, proces angażowania i motywowania pracowników, proces oceniania i rozwoju, sposób współpracy w firmie czy styl zarządzania liderów. Jak więc tymi wszystkimi obszarami może zajmować się osoba na stanowisku juniorskim? Te firmy, które uznają funkcję employer brandingu za strategiczną i włączą dbałość o markę pracodawcy do wszystkich funkcji w firmie, wygrają.

TREND 5: Każdy lider jest odpowiedzialny za employer branding w firmie.

Warto przekazywać wiedzę employer brandingową wszystkim kluczowym osobom w organizacji – nie tylko pracownikom działów HR czy marketingu. Czas, by każdy lider, od zarządu do team lidera, wiedział dlaczego warto dbać o markę pracodawcy, jakie korzyści EB przynosi konkretnemu zespołowi i wreszcie, jaki wpływ będzie miał brak tej dbałości na funkcjonowanie firmy. W Raporcie Employer Branding w Polsce 2017 (cały darmowy Raport do pobrania tutaj) tylko 8% ankietowanych wskazało, że za employer brnading w organizacji odpowiada zarząd firmy. Miejmy nadzieję, że rok 2018 przyniesie większe zaangażowanie liderów organizacji w employer branding.

TREND 6: Kluczowe znaczenie wewnętrznego employer brandingu.

Moc działań employer brandingowych skierowanych do pracowników jest nie do przecenienia. Nawet jeśli będziemy realizować wspaniałe zewnętrzne kampanie wizerunkowe, przyciągające najlepszych kandydatów do pracy, a nie będziemy dbać o markę pracodawcy wewnątrz organizacji, to cała para w gwizdek. Wciąż wielu pracodawców nie rozmawia ze swoimi pracownikami o tym, co myślą o pracy, co jest dla nich ważne, co ich angażuje itp., czyli nie prowadzi żadnych badań marki pracodawcy wewnątrz organizacji. Przeprowadzenie badania satysfakcji z pracy raz na 2-3 lata to stanowczo za mało! W wielu organizacjach nie prowadzi się także żadnych kampanii wzmacniających więź pracownika z marką pracodawcy, zgodnie z zasadą, że skoro już go przyciągnęliśmy do pracy, to mamy sukces, a reszta będzie się „jakoś” układać. Działania wizerunkowe wewnątrzfirmowe powinny być bardzo ważnym tematem dla zarządzających w nadchodzącym roku.

TREND 7: Koncentracja na budowaniu społeczności.

Tworzenie kampanii wizerunkowych wewnętrznych i zewnętrznych, będzie wciąż ważne, żeby przyciągać kandydatów i podtrzymywać zaangażowanie pracowników.

Wydaje się jednak, że w nadchodzącym roku coraz więcej firm będzie budować społeczność obserwatorów, którzy mogą być dla firmy ważni pod względem umiejętności, doświadczenia, branży, różnorodności itp., a w każdej chwili mogą się także stać kandydatami i pracownikami. Budowanie zaangażowanych społeczności dotyczyć powinno także obecnych pracowników, którzy mogą stać się twarzami firmy, influencerami i ekspertami dzielącymi się pozytywnym doświadczeniem pracy w organizacji.

Zmiany gospodarcze i demograficzne będą miały coraz większy wpływ na rozwój organizacji. To skłania do konkluzji, że znaczenie marki pracodawcy będzie rosnąć w siłę. A każdy pracodawca może i powinien być dobrym pracodawcą. Niech to będą życzenia dla wszystkich firm na nadchodzący rok 2018!

Zapraszam do komentowania podzielenia się materiałem dalej :).

Anna Macnar | CEO HRM Institute